جایگاه اخلاق در آموزش علوم پزشکی ایران

نویسندگان

چکیده

مقدمه: امروزه به دلیل استفاده از تکنولوژی های پیشرفته در درمان های پزشکی و تحولات پیچیده اجتماعی، مساله اخلاق جایگاه ویژه ای در علوم پزشکی دارد در نتیجه آموزش آن الزامی است. اخیرا در ایران، آموزش اخلاق پزشکی بر اساس آموزش های دینی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. از این جهت، اخلاق پزشکی به عنوان نظام کاربردی همواره به دنبال راه کارهای جدید برای رفع مشکلات اخلاقی بوده است. روش کار: روش تحقیق در این مقاله، به صورت کیفی از نوع کاربردی- تبیینی بوده و همچنین اهمیت و مراحل پیشرفت آموزش اخلاق پزشکی در ایران نیز مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: اولین هدف آموزش اخلاق پزشکی ، تقویت توانایی های کارآموزان در انجام مراقبت های بهداشتی از بیماران و حمایت از خانواده های ایشان می باشد با این وجود مسئله اصلی تنها شخصیت سازی نیست بلکه در حل یک مسئله اخلاقی، شناخت موضوع اخلاق و به کارگیری دانش مناسب با موضوع، آنالیز مسئله و تصمیم گیری درباره روند اقدامات نیز باید مورد توجه قرار گیرد. از این جهت، مشارکت فعالانه کارآموزان در روند آموزش حائز اهمیت می باشد. نتیجه‌گیری: آموزش اخلاق پزشکی بر پایه تدریس نظری (روش سنتی) به تنهایی نمی تواند نیازهای سیستم بهداشتی-درمانی کشور را جهت داشتن پزشکان متعهد و متخصص برآورده سازد در نتیجه ایجاد تحول و استفاده از روش های جدید آموزش که مبتنی بر جامعه است می تواند هم به سود حرفه پزشکی و هم به سود بیماران باشد. از این جهت، در این مقاله پس از بررسی اهمیت و وضعیت فعلی آموزش اخلاق پزشکی در کشور، پیشنهاداتی در جهت اصلاح ساختار آموزشی ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The place of ethics in Iranian medical education

نویسندگان [English]

  • F Adel
  • Gh Ataei

چکیده [English]

  Introduction :   Today, advanced technology in medical treatment involves in the evolution of complex social and which gives medical ethics a special status and makes it indispensable for medical training. Medical ethics based on religious teachings has been recently brought to the fore. In this regard medical ethics, as an applied system, has always sought new solutions for ethical problems.   Materials and Methods :   The method for this research was qualitative, using an applied interpretive approach while focusing on the significance and stages of development in education of medical ethics .   Results:   The first aim of medical ethics is to elevate the practitioners’ ability to give health care to patients and support their families . However it is not just a development of personality, but the recognition of ethics, using the appropriate relevant knowledge, analysis of the problem and making decisions about the process should also be considered . Thus , students’ active participation in the learning process is very important.   Conclusions :   Medical ethics education based on theoretical training (traditional approach) cannot meet the health system’s needs for responsible and professional physicians. Therefore changing the current methods of training and using new methods based on society can benefit both the health profession and patients. After a reviewing the current status of medical ethics education in our country, this paper suggests solutions for reforming the educational structure.  

کلیدواژه‌ها [English]

  • medical ethics
  • education
  • Medical Sciences