بررسی میزان توانمندی بالینی در دانشجویان پرستاری دانشکده علوم پزشکی نیشابور

نویسندگان

دانشگاه علوم پزشکی نیشابور

چکیده

چکیده:

مقدمه: ارزیابی دانشجویان از میزان مهارت‌های بالینی خود سبب می‌شود تا آن‌ها بتوانند وظایف خود را باکیفیت مناسب انجام دهند. این مطالعه با هدف خودارزیابی دانشجویان سال آخر پرستاری از میزان توانمندی شان در کسب مهارتهای بالینی در دانشکده علوم پزشکی نیشابور درسال 1395 طراحی و اجراگردید.

روش کار: در این مطالعه مقطعی- تحلیلی 60 نفر از دانشجویان در عرصه کارشناسی پرستاری دانشکده علوم پزشکی نیشابور که به شیوه شماری انتخاب ‌شده بودند، شرکت داشتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای دو بخشی شامل مشخصات فردی و ارزیابی 190 سوالی بود. روایی این پرسشنامه از طریق روایی صوری و محتوا به کمک 10 تن از اساتید و پایایی این ابزار با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، 94/0 تعیین گردید(CVR: 83/0 و CVI: 96/0  ). تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار  spssنسخه 16 و روش های آمار توصیفی و تحلیلی انجام شد.

یافته ها: از نظر دانشجویان مهارت‌های بالینی پرستاری در 7/66 درصد موارد عالی،  3/23 درصد خوب و 10 درصد متوسط گزارش شد . میانگین کلی نمرات مهارت‌های بالینی30/67± 57/347 از کل نمره 570 و در سطح خوب بود. بیشترین مهارت در حیطه دارو درمانی و کار با تجهیزات درمانی و کمترین مهارت در حیطه مراقبتهای قبل- حین و بعد از رویه های تشخیصی گزارش گردید.نتیجه‌گیری: اکثر دانشجویان توانایی بالینی خود را در سطح خوب ارزیابی می نمایند. با توجه به نتایج میتوان گفت که بایستی به خود ارزشیابی به‌عنوان ابزاری قوی برای تعیین نقاط ضعف دانشجو توجه بیشتری گردد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Evaluation of clinical competency of nursing students in Medical Sciences Faculty of Neyshabur– 2016

چکیده [English]

Abstract:


Introduction:

Students’ evaluation of their clinical skills allows them to carry out their duties with proper quality. This study was designed and conducted with the aim of senior nursing students’ self-assessment of their ability in clinical skills in Medical Sciences Faculty of Nishapur in 2016.

Materials and Methods: 

In this analytical, cross-sectional study, 60 undergraduate nursing students of Medical Sciences Faculty of Nishapur that were selected by the census sampling method participated. For data collection, a two-part questionnaire including demographic characteristics and a 190-item evaluation was used. The validity of the questionnaire was determined through face and content validity with the help of 10 professors and the reliability of this tool was measured 0.94, by calculating Cronbach's alpha coefficient (CVR: 83/0 CVI: 96/0). Data analysis was done using SPSS 16 software and descriptive and analytical statistics methods.


Results


From the students’ viewpoint, clinical skills in 66.7 percent were reported excellent, in 10 percent good and in 3.23 percent average. Overall mean scores of clinical skills was 347/57 ± 67/30 out of the total score of 570, which was good. The highest level of skill was reported in the field of drug-therapy and work with medical equipment and the lowest level of skill was reported in cares before, during and after diagnostic procedures.

Conclusion:

Most of the students assess their physical abilities as good. According to the results, it can be said that self-assessment, as a powerful tool to determine the student's weaknesses, should be of more attention.

کلیدواژه‌ها [English]

  • self-assessment
  • Nursing Students
  • Clinical Skills