نویسندگان
دانشگاه علوم پزشکی قم
چکیده
چکیده
زمینه و هدف: هوش اخلاقی یکی از ابعاد هوش است که میتواند چارچوبی را برای عمکرد صحیح انسانها فراهم آورده و بهعنوان یک عامل پیشبینی کنندهی رفتار آنها محسوب شود. در این میان عملکرد دانشجویان پرستاری و مامایی بهواسطهی ماهیت انسانی و اخلاق حرفهای آنها از اهمیت خاصی برخوردار است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان هوش اخلاقی دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قم بوده است.
روش کار: در این مطالعه توصیفی - مقطعی210 دانشجوی رشتههای پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1394 به روش نمونهگیری سرشماری شرکت کردند. پرسشنامههای مورد استفاده شامل: پرسشنامه هوش اخلاقی لنیک، کیل و مشخصات دموگرافیک بود. تجزیه و تحلیل یافتهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و نرمافزار آماری SPSS ویرایش 18 در سطح معنیداری 5/0›p < /span> انجام شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین کل امتیاز هوش اخلاقی دانشجویان(2/8±2/73) بوده که با توجه به حداکثر میانگین(100 )، متوسط رو به بالا میباشد. نتایج نشان داد، بین شغل دانشجو، وضعیت درآمد، شغل پدر و مادر، وضعیت تأهل و تحصیلات پدر و مادر با هوش اخلاقی رابطه آماری معنیداری وجود ندارد(05/0 p>). اما بین سن، جنسیت، تأهل دانشجو، رشته تحصیلی و میانگین معدل دوره دانشجویی با هوش اخلاقی رابطه معنیدار آماری وجود داشت(05/0 >p < /span>).
نتیجهگیری: دانشجویان رشتههای پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قم از هوش اخلاقی نسبتاً بالایی برخوردار بودند که این امر می تواند به آنان در تأمین سلامتی بیمارانشان کمک نماید.
واژههای کلیدی: هوش، اخلاق، دانشجویان، پرستاری، مامایی.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Evaluation of moral intelligence in nursing and midwifery students of Qom University of Medical Sciences
نویسندگان [English]
چکیده [English]
Abstract
Background and purpose: Moral intelligence is one of the dimensions of intelligence that can provide a framework for the proper function of man, and be used as a predictor for people’s conduct. nursing and midwifery students’ performance is of great importance because of the moral and human nature of their profession. Therefore, the present study aimed to assess moral intelligence in nursing and midwifery students of Qom University of Medical Sciences.
Material & Methods: This cross-sectional study was conducted on 210 nursing and midwifery students of Qom University of Medical Sciences. Participants were selected through census method. Data were collected by demographic and Lennik & Kiel’s moral intelligence questionnaire, and data analysis was performed using SPSS 18 software and descriptive and analytical statistics tests at the significance level of p <0.5.
Results: The results showed that the mean scores of students' moral intelligence (73/2 ± 8/2) that according to maximum (100), is the average upward. Student’ jobs, income, parents' occupation, marital status and education of parents had no relationship with moral intelligence (p>0/05). But age, gender, marital status and period average grade student had a statistically significant relationship with moral intelligence (p < span dir="RTL">> 0/05).
Conclusion: The relatively high level of moral intelligence of nursing and midwifery students of Qom University of Medical Sciences can help in providing the healthy their patients.
Key Words: Intelligence, morals, students, nursing, midwifery.
کلیدواژهها [English]