بررسی میزان هوش اخلاقی در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قم

نویسندگان

دانشگاه علوم پزشکی قم

چکیده

چکیده
زمینه و هدف: هوش اخلاقی یکی از ابعاد هوش است که می­تواند چارچوبی را برای عمکرد صحیح انسان­ها فراهم آورده و به­عنوان یک عامل پیش­بینی کننده­ی رفتار آنها محسوب شود. در این میان عملکرد دانشجویان پرستاری و مامایی به­واسطه­ی ماهیت انسانی و اخلاق حرفه­­ای آنها از اهمیت خاصی برخوردار است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان هوش اخلاقی دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قم بوده است.
روش کار: در این مطالعه توصیفی - مقطعی210 دانشجوی رشته­های پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1394 به روش نمونه­گیری سرشماری شرکت کردند.  پرسشنامه­های مورد استفاده شامل: پرسشنامه هوش اخلاقی لنیک، کیل و مشخصات دموگرافیک بود. تجزیه و تحلیل یافته­ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و نرم­افزار آماری SPSS ویرایش 18 در سطح معنی­داری 5/0›p < /span> انجام شد.
یافته­ها: یافته­های پژوهش نشان داد که میانگین کل امتیاز هوش اخلاقی دانشجویان(2/8±2/73) بوده که با توجه به حداکثر میانگین(100 )، متوسط رو به بالا می­باشد. نتایج نشان داد، بین شغل دانشجو، وضعیت درآمد، شغل پدر و مادر، وضعیت تأهل و تحصیلات پدر و مادر با هوش اخلاقی رابطه آماری معنی­داری وجود ندارد(05/0 p>). اما بین سن، جنسیت، تأهل دانشجو، رشته تحصیلی و میانگین معدل دوره دانشجویی با هوش اخلاقی رابطه معنی­دار آماری وجود داشت(05/0 >p < /span>).
نتیجه­گیری: دانشجویان رشته­های پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قم از هوش اخلاقی نسبتاً بالایی برخوردار بودند که این امر می تواند به آنان در تأمین سلامتی بیمارانشان کمک نماید.
واژه­های کلیدی: هوش، اخلاق، دانشجویان، پرستاری، مامایی.
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Evaluation of moral intelligence in nursing and midwifery students of Qom University of Medical Sciences

نویسندگان [English]

  • marziyeh raisi
  • Hoda Ahmari Tehran
  • Sareh Bakouei
  • Esmat Jafarbegloo
  • Somayeh Momenuan
  • Zahra Abedini

چکیده [English]

Abstract
Background and purpose:  Moral intelligence is one of the dimensions of intelligence that can provide a framework for the proper function of man, and be used as a predictor for people’s conduct. nursing and midwifery students’ performance is of great importance because of the moral and human nature of their profession. Therefore, the present study aimed to assess moral intelligence in nursing and midwifery students of Qom University of Medical Sciences.
Material & Methods: This cross-sectional study was conducted on 210 nursing and midwifery students of Qom University of Medical Sciences. Participants were selected through census method. Data were collected by demographic and  Lennik & Kiel’s moral intelligence questionnaire, and data analysis was performed using SPSS 18 software and descriptive and analytical statistics tests at the significance level of p <0.5.
Results: The results showed that the mean scores of students' moral intelligence (73/2 ± 8/2) that according to maximum (100), is the average upward. Student’ jobs, income, parents' occupation, marital status and education of parents had no relationship with moral intelligence (p>0/05). But age, gender, marital status and period  average grade student  had a statistically significant  relationship  with moral intelligence (p < span dir="RTL">> 0/05).
Conclusion: The relatively high level of moral  intelligence of nursing and  midwifery students of Qom University of Medical Sciences can help in providing the healthy  their patients.
Key Words: Intelligence, morals, students, nursing, midwifery.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Intelligence
  • Morals
  • students
  • nursing
  • midwifery