فرایند تغییر ارزشیابی پایان‌ترم دانشجویان در بخش مراقبت ویژه از شیوه سنتی به شیوه آزمون عملی با ساختار عینی

نویسندگان

پرستاری و مامایی

چکیده

آموزش بالینی رکن اساسی  پرستاری محسوب می گردد . آزمون بالینی با ساختار عینی، طیف وسیعی از مهارت‌های فنی و اساسی را در موقعیت‌های تجربی ارزیابی می‌کند. هدف این تحقیق تعیین میزان دستیابی به اهداف آموزشی بالینی جهت ارائه مراقبت های صحیح و اصولی  در دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ویژه بود.
 مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه  نیم تجربی است که به صورت پایلوت اجرا شد. واحدهای مورد پژوهش 12 دانشجوی کارشناسی ارشدپرستاری مراقبت های ویژه در نیمه دوم سال 1396 بودند. هر دو روش ارزشیابی عملی با ساختار عینی و سنتی در ارزیابی پایان ترم در مورد آن‌ها انجام گرفت. اطلاعات از طریق پرسشنامه رضایت سنجی و چک لیست انجام پرسیجر های بالینی پس از تایید روایی و پایایی، جمع آوری شد. نمره نهایی و میزان رضایت دانشجویان دانشجویان براساس نمره کسب شده از دو شیوه مقایسه شد.
یافته ها :  87 درصد دانشجویان از روش ارزشیابی عملی با ساختار عینی راضی بودند. دانشجویان از ارزشیابی به شیوه آسپی رضایت بیشتری نسبت به روش سنتی داشتند. اما میانگین نمرات دانشجویان در روش سنتی 52/17بیشتر از روش آسپی27 /16 بود.
نتیجه‌گیری:  با توجه به رضایتمندی دانشجویان پرستاری از روش ارزشیابی عملی با ساختار عینی در این مطالعه، به کارگیری آن در دانشکده های پرستاری ضرورت دارد

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The process of changing the final assessment of students in the intensive care unit from the traditional way to a practical test with an objective structure

نویسندگان [English]

  • mohsene taghadosi
  • fattemeh hosieini
  • ali akbary

چکیده [English]

Introduction: Objective evaluation of clinical and professional competency is one of the most important aspects in medical students' clinical education. Objective Structured Practical Examination (OSPE) evaluates a large spectrum of technical and basic skills in an experimental setting. The present study was carried out in order to comparing two methods of evaluation, traditional evaluation   and objective structured practical evaluation (OSPE) on the satisfaction of nursing students.
Method: This study is a quasi-experimental pilot   research, the research units were 12 Master's Students of Nursing Care in the second half of 1396. Both practical appraisal methods with objective and traditional structure were evaluated at the end of the course. Data were gathered through a questionnaire of satisfaction and a checklist of clinical questionnaires after confirmation of validity and reliability. The final score and student satisfaction rate were compared on the basis of the score obtained in two ways.
Results:  %87 of students satisfied or very satisfied with the OSPE. But the mean scores of students in the traditional method were 17.22 and 16.27, respectively.
Key word: Objective Structured Practical Examination, nursing, nursing student, evaluation.
Conclusion: Nursing students were satisfied with OSPE method in this study, it seems necessary to promote this evaluation method in nursing faculties.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Key word: Objective Structured Practical Examination
  • nursing
  • nursing student
  • Evaluation