نویسندگان
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
چکیده
مقدمه : از جمله عوامل مهم در ایجاد رضایت خاطر بیماران بستری، احترام به حریم خصوصی آنان است.
هدف: این مطالعه با هدف تعیین مهمترین موانع رعایت حریم خصوصی بیماران از دیدگاه پرستاران شاغل در مراکز آموزشی – درمانی شهر رشت انجام شد.
روش کار: این مطالعه مقطعی و از نوع توصیفی – تحلیلی است که در آن 143 مدیر پرستاری به صورت سرشماری و 230پرستار به روش تصادفی طبقه بندی شده مورد بررسی قرارگرفتند .ابزار گردآوری داده ها ، پرسشنامه محقق ساخته روا و پایا شده در دو بخش مجزا بود .آنالیز داده ها توسط نرم افزارSPSS21 و شاخصهای آمار توصیفی ( میانگین، انحراف معیار) و تحلیل عاملی انجام گردید.
نتایج این تحقیق نشان داد ، در تحلیل عاملی از بین 23 عبارت پرسشنامه ، حیطه مدیریتی با مقدار ویژه 6/7 و درصد واریانس پیش بینی کننده 7/24 درصد می باشد.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد حیطه محیطی از ابعاد مهم تأثیرگذار در عدم رعایت حریم خصوصی بیماران است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
the most barriers in respecting patients privacy in from view point of nurses in trapeutic and educational centers of Rasht city,2015 â2016
نویسندگان [English]
چکیده [English]
Introduction: Among important factors in hospitalized patients’ satisfaction is respect for their privacy which can accelerate the healing process and reduce hospitalization time.
Objective :This study aimed to determine the most important barriers of patients’ privacy in the management domain from nurses view point of in educational-therapeutic centers affiliated to Gilan University of Medical Science in Rasht city in 2015-2016.
Methods :In this cross-sectional, descriptive, analytical study conducted on 186nursing managers chosen by census method and 230 nurses chosen by stratified random method .Data were collected using reliable and valid researcher-made questionnaires. SPSS21 data analysis software and descriptive statistics (mean, standard deviation) and
Factor analysis was performed.
Results : The results showed, Factor analysis of the 23words of the questionnaire , the most important barriers to patient privacy in the four areas were as follows: management domain with special value (7.6 )and variance percent pridected 24/7%.
Conclusion : The results showed that the management domain is the most important effect is non – compliance with patient privacy.
کلیدواژهها [English]