بررسی رویکرد های مطالعاتی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم : یک مطالعه توصیفی مقطعی

نویسندگان

دانشگاه علوم پزشکی جهرم

چکیده

مقدمه : روش ها و مهارت های مطالعه مجموعا تکنیک ها و فنونی را تشکیل می دهند که به کاربردن آن‌ها  می تواند مطالعه را راحت‌تر، سریعتر و لذت بخش تر کند، در نتیجه، علاقه خواننده نسبت به مطالعه افزایش می یابد. لذا این مطالعه با هدف بررسی رویکرد مطالعاتی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم در سال تحصیلی97 انجام گردید.
روش کار: مطالعه حاضر توصیفی- مقطعی بوده که بر روی 101 نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم در سال 1397  انجام شد.روش نمونه گیری به صورت در دسترس و آسان بود. معیار ورود به مطالعه شامل اشتغال به تحصیل در رشته پزشکی و معیار خروج از مطالعه شامل عدم همکاری و رضایت برای شرکت در مطالعه بود. ابزار گردآوری اطلاعات شامل دو قسمت، که  قسمت اول مربوط به اطلاعات دموگرافیک و قسمت دوم پرسشنامه استاندارد رویکردهای مطالعه بود. برای آنالیز داده‌ها از نرم‌ افزار 16 SPSS و با استفاده از آزمون های آماری توصیفی(میانگین ،درصد) و تحلیلی(آزمون t  و آنالیز واریانس یکطرفه) تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها: میانگین سنی پاسخگویان تقریبأ 4±22 سال بود. میانگین نمره رویکردهای عمقی، سطحی و راهبردی به ترتیب 58.27، 53.66، 70.47 گزارش گردید. نتایج آزمون های اماری برای بررسی فرضیه پژوهش تفاوت آماری معنی داری را  بین جنسیت ،سن و ورویکرد های مطالعاتی عمقی،سطحی و راهبردی نشان نداده است.(p>0/05). اما بین رویکرد های مطالعاتی عمقی و راهبردی با سال تحصیلی و همچنین بین رویکرد مطالعاتی راهبردی و وضعیت تاهل رابطه معناداری گزارش گردید. (p < /span> 0/05).
نتیجه گیری: براساس نتایج حاصل از این مطالعه رویکرد غالب مطالعاتی استفاده شده در دانشجویان رویکرد مطالعاتی راهبردی گزارش گردید.
واژه های کلیدی: رویکرد مطالعاتی، دانشجویان پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم.
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Evaluation of Study Approaches in Medical Students of Jahrom University of Medical Sciences: A Cross-Sectional Descriptive Study in 2018

نویسندگان [English]

  • mansour tafvizi
  • tahere abdian

چکیده [English]

Introduction:  Methods and study skills are a combination of techniques and techniques that can be used to make the study easier, faster and more enjoyable, As a result, the reader's interest in the study increases. The present study aimed to evaluate Study Approaches in Medical Students of Jahrom University of Medical Sciences in 1397.
Methods: This cross-sectional, descriptive study was On 101 medical students of Jahrom University of Medical Sciences in 1397. The criteria for entering the study include studying medicine and the exclusion criteria included lack of cooperation and consent to participate in the study Data collection tools consisted of demographic information and standard questionnaire of Study approaches. The data were analyzed with SPSS version 24 and were used Descriptive (mean, percent) and analytical (t-test and one way ANOVA) for statistical analysis.
Results: The average age of participants was 22 years in this study The mean of deep, surface and strategic approaches were 58.27, 53.66, 70.47, respectively. The results of the statistical tests for the research hypothesis did not show difference significant statistical between gender, age, and profound, superficial and strategic studies (p> 0.05). However, there was a significant correlation between the deep study studies and the academic year, as well as between the strategic study and marital status (p> 0.05).
Conclusion: Based on the results of this study, the predominant study approach used in the students was a strategic study approach.
Keywords: Study approach, medicine students, Jahrom University of Medical Sciences.
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Study approach
  • medicine students
  • Jahrom University of Medical Sciences