مقایسه دیدگاه پرسنل اتاق عمل و بیماران نسبت به میزان رعایت حریم خصوصی

نویسندگان

دانشگاه علوم پزشکی فسا

چکیده

مقدمه: رعایت برخی اصول در برابر حقوق بیمار که همگی در قالب اخلاق حرفه­ای تعریف می­شوند، اصلی مهم و اساسی در امور بهداشتی ـ درمانی محسوب می­شود که یکی از این حقوق رعایت حریم خصوصی بیمار می‌باشد. بنابراین هدف از این مقاله بررسی میزان رعایت حریم خصوصی بیماران از دیدگاه پرسنل و بیماران در بخش اتاق عمل بیمارستان ولیعصر دانشگاه علوم پزشکی فسا بوده است.
روش کار: در یک پژوهش مقطعی، جامعه­ای از پرسنل (50 نفر) و بیماران (50 نفر) به صورت تصادفی انتخاب شدند. سپس دیدگاه آنها درباره رعایت حریم خصوصی با استفاده از دو پرسشنامه معتبر که هر کدام مشتمل بر12 سؤال مورد بررسی قرار گرفت. همچنین عملکرد پرسنل با استفاده از فهرستی توسط پژوهشگر مورد مشاهده واقع گردید. پس از جمع­آوری اطلاعات،  داده­ها با استفاده از روش­های آماری توصیفی ـ تحلیلی و نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند. به گونه­ای که سطح معنا‌داری 05/0 p≤ در نظر گرفته شد.  
یافته‌ها: نتایج تجزیه و تحلیل داده‌ها در این تحقیق نشان داد که میانگین نمره رضایت بیماران از رعایت حریم خصوصی (4.23±21.32)، و میانگین نمره رضایت پرسنل از رعایت حریم خصوصی در بیماران (7.52± 30.60) بود. همچنین میانگین نمره عملکرد پرسنل در زمینه رعایت حریم خصوصی با استفاده از فهرست­ها مشاهده (6.87± 23.56 )شد. نتایج آزمون تحلیل واریانس مشتمل بر تفاوت دیدگاه‌های پرسنل و بیماران در رضایت از رعایت حریم خصوصی بود؛ که این تفاوت از نظر آماری معنا‌دار بود (001/0P≤). همچنین نتایج تجزیه و تحلیل مشاهدات نشان داد که میزان رعایت حفظ حریم خصوصی در اتاق عمل‌های مختلف، به طور معناداری متفاوت است (001/0P≤).
نتیجه‌گیری: پرسنل اتاق عمل میزان رضایت از رعایت حریم خصوصی بیماران را در سطح بالاتری نسبت به بیماران اعلام کرده بودند و در کل میزان رعایت حریم خصوصی در این بیمارستان در حد متوسط بود. همانگونه که کوتاهی در زمینه درمان می‌تواند ضرر جسمی و جانی جبران ناپذیری به وجود آورد، رعایت نکردن اخلاق پزشکی حرفه­ای و تجاوز به حریم خصوصی بیمار نیز می‌تواند خسارت­های روحی، روانی و گاهی جسمی و جانی نیز به دنبال داشته باشد. بنابراین آموزش کادر درمانی آگاه و مسئول در برابر اهمیت سلامت جسم، جان، روح و روان بیماران و آموزش اصول اخلاق حرفه­ای امری واجب و ضروری می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Comparison of the viewpoints of the operating room staff and those of patients on the degree of respecting patients’ privacy

نویسندگان [English]

  • maryam Mardani
  • Raheleh Sabet Sarvestani
  • Ali Khani Jeyhooni
  • Azizallah dehghan

چکیده [English]

Introduction: Adherence to a set of principles for patient rights, all defined in the form of professional ethics, is considered to be an essential and fundamental aspect of health and safety issues, one of which is respecting patient privacy. Therefore, the aim of this study was to evaluate the privacy of patients from the viewpoint of personnel and patients in the operating room of Vali-e-Asr Hospital in Fasa University of Medical Sciences.
Methods: In a cross-sectional study, a community of staff (50 people) and patients (50 people) were randomly selected. Then, their views on privacy were studied using two valid questionnaires, each containing 12 questions. Also, the personnel performance was checked by a researcher using a checklist. After collecting data, data were analyzed using descriptive and analytical statistics and SPSS software. The significance level was considered as p≤0.05.
Results: The results of data analysis in this study showed that the mean score of satisfaction with privacy in patients was (21.32 ± 4.23) and that of operating room personnel was (30.60 ± 7.52). The results of the analysis of variance showed that there was a significant difference between the staff and the views on privacy (P≤0.001). Also, the results of the analysis of observations showed that privacy in different operating rooms was significantly different (P≤0.001).
Conclusion: The operating room personnel expressed a higher level of satisfaction with the privacy of patients than patients, and the overall level of privacy in this hospital was moderate. As failure to treat can cause irreparable physical and psychological damage, failure to respect professional ethics and violating the privacy of the patient can also result in psychological and, sometimes, physical damage. Therefore, training a well-informed and responsible medical staff regarding the importance of the health of the body, the soul and mind of the patients, and the teaching the principles of professional ethics is obligatory and necessary.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Privacy
  • Morality
  • Patient satisfaction