بررسی تأثیر آموزش اصول اخلاق حرفه ای، برکنترل خشم در کارکنان اورژانس پیش بیمارستانی شهرستان کرمان 97-1396

نویسندگان

1 دانشگاه علوم پزشکی کرمان

2 دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

چکیده

اصول اخلاق حرفه ای، یکی از نیازهای اساسی در هرحرفه ای است که میتواند از جنبه های مختلف سودمندی سازمانی ، شخصی و اجتماعی
و اقتصادی به همراه داشته باشد. خشم نیز یکی از عواملی است که میتواند تأثیر منفی بر کارکرد حرفه ای افراد داشته و مشکلات متعدد جسمی ،
روانی و بین فردی را سبب شود که نیاز به کنترل آن در هر نظامی احساس می شود.
روش کار: پژوهش حاضر، تحقیقی مداخلهای است که تعداد 31 نفر از پرسنل پیش بیمارستانی شهرستان کرمان به روش نمونه گیری در دسترس و
وارد این پژوهش شدند.
ابزار گردآوری اطلاعات، شامل: فهرست مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه کنترل خشم میباشد. داده ها بعد از جمع آوری با
نسخه 09 و آزمون های آماری تی مستقل، تی زوجی، آنالیز واریانس و کای دو تجزیه و تحلیل شدند. spss استفاده از نرم افزار
اما بعد .)p<1/ یافته ها: قبل از مداخله، بین دو گروه مداخله و کنترل از نظر میانگین، تفاوت معنادار آماری در میان نمره کنترل خشم وجود نداشت) 39
. )p<1/ از مداخله، میانگین نمره کنترل خشم در گروه مداخله به طور معنا دار نسبت به گروه کنترل افزایش داشت) 111
نتیجه گیری: طبق نتایج پژوهش حاضر، آموزش اصول اخلاق حرفهای، افزایش میانگین نمره کنترل خشم افراد تحت بررسی را به همراه داشت.
احتمالاً آموزش به صورت مداوم و با رویکردهای طولانی مدت میتواند به شکل پایدار بهبود مؤلفه های مهم مراقبتی همچون کنترل خشم را به همراه
داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of teaching professional ethics on control of anger in prehospital emergency personnel in kerman 2018

نویسندگان [English]

  • seid fakhraldin hosseini 1
  • Habibullah hosseini 1
  • ahmadreza sayadi 2

1

2

چکیده [English]

Professional ethics is one of the requirements of any profession, which can have beneficial aspects
like those of organizational, personal, social and economic. Anger is also one of the factors that can
have a negative impact on the professional functioning of individuals and it causes many physical,
psychological and interpersonal problems that need to be controlled in any system.
Method and Materials:
The present study is an interventional study in which 80 pre-hospital personnel of Kerman city were
entered by available sampling method. The subjects were equalized and randomly assigned to
intervention and control groups. Data were collected through demographic characteristics checklist,
Anger Control Questionnaire. Data were analyzed by SPSS software version 24 and independent ttest,
Analysis of variance, paired t-test, ANOVA and Chi-square test.
Results:
Before intervention, there was no significant difference between the two intervention and control
groups regarding the mean scores of anger control (p<0.89). But after the intervention, the mean score
of anger control in the intervention group was significantly higher than that of the control group < br>
(p<0.000).
Conclusion:
The results of this study showed that professional ethics education has increased the respect for
human dignity in pre-hospital personnel. Therefore, the teaching of ethical principles is constantly and
continuously necessary for staff in relation to the patient in the form of in-service training or during
education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Professional Ethics Training
  • Anger Control
  • Pre-Hospital Personnel