کنترل خشم از منظر آموزه های دینی: راهکارهای نظری و عملی رعایت یک ضرورت برای بهداشت روانی و اخلاقی پزشکان و پرستاران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

چکیده
مقدمه
اگر چه تمامی افراد در معرض فوران هیجان خشم می توانند باشند،گروهی از افراد به دلیل طبیعت کار و مسئولیت شان بیش از دیگران در معرض این خطر قرار دارند که پزشکان و پرستاران از این دسته اند. اگرچه در حوزه علم روانشناسی ، مهارتهای متنوعی برای کنترل خشم مطرح گردیده ،هدف این مقاله معرفی و بازشناخت مهارت ها و راهکارهای علمی و عملی کنترل و مدیریت خشم از منظر آموزه های دینی به پزشکان و پرستاران است.
روش کار:
این مطالعه به صورت مروری بر متون ، با مراجعه به مقالات تخصصی پرستاری و پزشکی و نیز منابع اسلامی اعم از شیعه و اهل سنت نگاشته شده است. در ارتباط با منابع اسلامی نیز برخی از منابع بطور مستقیم و بسیاری نیز از طریق نرم افزار های علوم اسلامی نظیر : (Erfan2-JamiAhadith3.5-JamiTafasir2)مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.
یافته ها
بر اساس منابع دینی و نیزروایات نقل شده از پیشوایان و عالمان دینی برای کنترل خشم و پیشگیری از افراط در آن حداقل دو توصیه مهم در این باره بیان شده است: یکی "حلم " به معنی بردباری و دیگری "کظم غیض " که در واقع همان کنترل خشم است. اولی پیش گیری از خشم است و دومی درمان آن. به غیر از این دو مورد، راهکارهای متعدد دیگری نیزدر متون دینی به آن اشاره گردیده که برخی از این راهکارها بعد نظری و شناختی دارد که با تکیه بر آنها انسان می تواند در برابر این تحریک درونی ، رفتاری معقول و منطقی از خود نشان دهد برخی نیزدارای جنبه عملی و رفتاری است که هر کدام از آنها مکانیسم هایی هستند برای رام کردن نفس سرکش .این مقاله شش راهکار نظری و هشت راهکار عملی از دیدگاه مکتب اخلاقی اسلام معرفی نموده است.
نتیجه
اسلام در مورد مدیریت و کنترل خشم به بیان کلیات بسنده نکرده است .بلکه راهکارهای علمی و عملی ارائه نموده است .بررسی این مسئله ازدیدگاه آموزه های دین، اولا به دلیل تقدمی که این آموزه ها برتوصیه های روانشناسان امروزی دارد ثانیا به دلیل اعتمادی که عموم پزشکان وپرستاران مسلمان به آموزه های وحیانی ودینی دارند،این قابلیت را دارد که احتمال مورد توجه واقع شدن ونیزکاربست آنها را توسط آنان افزایش دهد.

کلیدواژه‌ها