نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
چکیده
مقدمه: آگاهی، نگرش و عملکرد متخصصان مراقبتهای بهداشتی، از جمله دانشجویان در ارتباط با اهدای عضو، با توجه به اینکه میتوانند، اطلاعات خود را با دوستان و خانواده ها به اشتراک بگذارند، نقش مهمی در ارتقای فرآیند اهدای اعضای بدن ایفا می کند. این پژوهش، با هدف تعیین تأثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان نسبت به پیوند اعضا، انجام شد.
روش کار: این پژوهش نیمه تجربی، با طرح پیش آزمون و پس آزمون، بر روی 150 نفر از دانشجویان انجام شد. نمونه های مورد مطالعه بهصورت تصادفی در دو گروه آزمون (75 نفر) و کنترل ( 75نفر)، قرار گرفتند. آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان قبل و یک ماه بعد از اجرای برنامۀ آموزش (3 جلسۀ 2 ساعته و آموزش با استفاده از سخنرانی، اسلاید و پمفلت)، بررسی شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ دموگرافیک، آگاهی، نگرش و عملکرد نسبت به پیوند اعضا، استفاده شده است. دادهها با نرمافزار SPSS نسخۀ 18، آزمونهای آماری کای اسکوئر و تی مستقل، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج آماری در سطح کمتر از 05/. %، معنا دار در نظر گرفته شد.
یافته ها: قبل از مداخلۀ میانگین نمرۀ آگاهی(p=0/7)، نگرش(p=0/4) و عملکرد(p=0/6) دانشجویان در دو گروه، اختلاف آماری معناداری نداشت؛ اما پس از اجرای مداخلۀ میانگین نمرۀ آگاهی(05/.>p) و نگرش((05/.>p) دانشجویان در گروه آزمون، در مقایسه با گروه کنترل، اختلاف آماری معناداری وجود داشت؛(05/.>p) این در حالی بود که در میانگین نمرۀ عملکرد دانشجویان، تفاوت آماری معناداری مشاهده نشد.(05/.<p)
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که آموزش، دانش افراد اهدای عضو و نگرش نسبت به آن را بهبود بخشیده است؛ اما با توجه به اینکه در میانگین نمرۀ عملکرد گروه آزمون افزایشی مشاهده نشد، پیشنهاد می گردد تلاشی گسترده، در زمینۀ آموزش های سازمانیافته و همچنین ارزیابی مداوم، جهت اثربخشی محتوا در جهت بهبود عملکرد و افزایش اهدای عضو انجام گیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of Education on the Knowledge, Attitude, and Performance of nursing faculty students towards organ transplantation
نویسندگان [English]
چکیده [English]
Introduction:
The knowledge, attitude and performance of healthcare specialists, including students, concerning organ donation play an important role in promoting organ donation because they can share their information with their friends and families. This research intended to determine the effect of education on knowledge, attitude and performance of students towards organ transplantation.
Materials and Methods:
This semi-experimental research was conducted on 150 students with a pre-test and post-test design. The studied samples were randomly divided into two test groups (75 people) and control (75 people).The participants’ knowledge, attitude and performance of students were investigated before and one month after the educational program that consisted of three 2-hour sessions of lecture, PowerPoint slides, and pamphlets as educational tools. A questionnaire containing items on demographic information, knowledge, attitude, and performance regarding organ transplantation was used for date collection purposes. The data were analyzed in SPSS 18 using chi-square and independent t-tests. The p-values less than 0.05% were considered significant.
Results:
Before the intervention, there were no significant differences in mean scores for knowledge (p=0.7), attitude (p=0.4), and performance (p=0.6) toward organ transplantation between the two groups. However, after the intervention, there were significant differences between the two groups in the mean scores for knowledge (p-value <0.05) and attitude (p-value <0.05) whereas no significant differences were observed between them in the mean score for performancee regarding organ transplantation (p-value>0.05).
Conclusion:
The findings revealed that the educational program improved the students' knowledge of organ donation as well as their attitude towards it. However, because there was no increase in the mean score for performance of the test group, it is recommended that a concerted effort be made to provide organized educational programs while also continuously assessing the efficacy of the content of these programs in order to improve performance toward organ transplantation and increase organ donation.