نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه ارتوپدی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران.
2 دانشجوی پزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران
3 استادیار گروه داخلی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران.
4 استادیار گروه اطفال، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران.
5 کارشناس پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران.
6 استادیار گروه طب اورژانس، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران.
7 استادیار گروه پوست، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران
چکیده
مقدمه: ژورنال کلاب، جلسۀ آموزشی است که با حضور اساتید و دانشجویان برگزار میگردد و در طی آن به مرور محتوا و روش شناسی چند مقاله از مجلات معتبر پرداخته می شود. ژورنال کلاب، یکی از روش های مقبول، جهت ارتقای دانش پزشکان با مرور و بحث متون پزشکی است. پژوهش حاضر، با هدف بررسی کیفیت برگزاری جلسات ژورنال کلاب، از دیدگاه دانشجویان مقطع بالینی دانشگاه علوم پزشکی جهرم، انجام گرفت.
روش کار: این پژوهش از نوع مقطعی، بر روی 91 نفر از دانشجویان پزشکی مقطع بالینی (رزیدنت، اینترن، اکسترن، استیودنت )، در بیمارستانهای آموزشی - درمانی شهرستان جهرم، انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش شامل: دو پرسشنامۀ اطلاعات دموگرافیک و کیفیت برگزاری ژورنال کلاب بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات، با استفاده از نرم افزار spss نسخۀ 21 و با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی(فراوانی و درصد) و استنباطی(کای دو، تی تست)، در سطح معناداری P<0.05، انجام گردید.
یافتهها: میانگین نمرۀ دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جهرم، در زمینۀ کیفیت برگزاری جلسات ژورنال کلاب 2/39 ± 2/51 بوده است که پایینتر از سطح متوسط میباشد. از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جهرم، در حیطۀ کیفیت برگزاری جلسات ژورنال کلاب، بالاترین نمره مربوط به گویه های «ارتقای تکنیک در سخنرانی» و «ارتقای درک از عناوینی که در کتب درسی خوانده شده است»، بوده؛ چنانچه پایینترین نمره، مربوط به گویه های« ارتقای مهارت برای پاسخ سؤالات و جمعبندی بحث در مورد سخنرانی» و «ارتقای درک از اصول آمار حیاتی و اپیدمولوژی»، قرار داشتند.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر، نشان داد که دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جهرم، در زمینۀ کیفیت برگزاری جلسات ژورنال کلاب، پایینتر از سطح متوسط قرار داشته است و در بین بخشهای ژورنال کلاب، مهارتهای درک و نقد مقالات علمی، دارای کمترین میانگین بوده است؛ بنابراین با توجه به نتایج گزارش شده و اهمیت برگزاری ژونال کلاب در ارتقای مهارت های درک و نقد مقالات، نیاز به بررسی های دقیق در حیطۀ پایین بودن کیفیت این گویه، در تحقیق حاضر میباشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigating the quality of journal club meetings from the students' Point of view of Jahrom University of Medical Sciences (2023)
نویسندگان [English]
1 Assistant Professor of Orthopaedics, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran
2 Student Research Committee, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran
3 Assistant Professor of Internal Medicine, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran
4 Assistant Professor of Pediatrics, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran
5
6 Assistant Professor of Emergency Medicine, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran
7 Assistant Professor of Dermatology, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran
چکیده [English]
Introduction:
Journal Club is an educational session that is held with the presence of professors and students, during which the content and methodology of several articles from reputable journals are reviewed. Journal Club is one of the accepted methods to improve the knowledge of doctors by reviewing and discussing medical texts. The present study was conducted with the aim of investigating the quality of journal club meetings from the point of view of clinical students of Jahrom University of Medical Sciences.
Materials and Methods:
This cross-sectional study was conducted on 91 clinical medical students (residents, intern, extern, student) in educational and therapeutic hospitals in Jahrom city. The data collection tool in this study included two demographic information questionnaires and the quality of holding the journal club questionnaire. Data analysis was done using spss software version 21 and using descriptive statistical tests (frequency and percentage) and inferential statistical tests (chi-square, t-test) at a significance level of P<0.05.
Results:
The average score of students of Jahrom University of Medical Sciences regarding the quality of journal club meetings was 2.51 ± 2.39, which was lower than the average level. From the point of view of the students of Jahrom University of Medical Sciences regarding the quality of the journal club meetings, the highest score was related to the items "improvement of technique in lectures" and "improvement of understanding of topics read in textbooks". Also, the lowest score was related to the items "improving skills for answering questions and summarizing the discussion about the lecture" and "improving understanding of the principles of vital statistics and epidemiology".
Conclusion:
The results of the present study showed that the opinion of the students of Jahrom University of Medical Sciences regarding the quality of the journal club meetings was lower than the average level, and among the sections of the journal club, the skills of understanding and criticizing scientific articles had the lowest average. Therefore, according to the reported results and the importance of holding the Journal Club in improving the skills of understanding and criticizing articles, it is felt that there is a need for detailed investigations regarding the low quality of this subject in the present study.
کلیدواژهها [English]
26.Shriyat Mohrari R, Asl Soleimani H. How to run the journal club? Urmia Journal Medicine 2009; 19(3): 257-64
30.Ilic D, de Voogt A, Oldroyd J. The use of journal clubs to teach evidence‐based medicine to health professionals: A systematic review and meta‐analysis. Evidence Based Medicine 2020; 13(1): 42-56.