بررسی تأثیرات اجرای آموزش برنامه توانمندسازی بر مادران دارای نوزاد نارس بستری

نویسندگان

چکیده

مقدمه: میزان اضطراب و تنش در مادران دارای نوزاد نارس بیش از سایر مادران است و این مسأله بر ارتباط مادر و کودک و پیامدهای تکاملی نوزاد در آینده تأثیر منفی دارد. تنش و اضطراب علاوه بر تأثیرات جسمی و روانی بر مادر، مانع ایجاد ارتباط مناسب و زودهنگام بین مادر و نوزاد شده و مشارکت مادر در امر مراقبت از نوزاد را نیز به تعویق می اندازد که این موارد بر پیامدهای تکاملی نوزاد در آینده مؤثر است. روش کار: این پژوهش یک کارآزمایی بالینی است که بر روی 90 مادر دارای نوزاد نارس در دو گروه مداخله و کنترل انجام شد. برنامه ایجاد فرصتهای توانمندسازی والدین یک برنامه آموزشی رفتاری چند مرحله ای است که طی آن اطلاعات لازم درباره نوزاد نارس و بخش مراقبت ویژه نوزادان از طریق نوار صوتی و نیز به صورت کتابچه مصور همراه با کتاب کار، به مادر داده می شود. میزان تنش و اضطراب مادران دو گروه، طی سه نوبت به فاصله  2 تا 4 روز و میزان مشارکت یک نوبت پس از انجام مداخله سنجیده شد. یافته ها: میزان تنش و اضطراب مادران در دو گروه قبل از اجرای مداخله تفاوت معنی داری نداشت ولی بعد از انجام هر مرحله از برنامه، میزان تنش و اضطراب مادران در گروه مداخله کمتر از میزان تنش و اضطراب مادران در گروه کنترل گردید (P < 0.001)، همچنین میزان مشارکت مادران در گروه مداخله بیشتر از میزان مشارکت مادران در گروه کنترل بود (P < 0.001). نتیجه‌گیری: برنامه ایجاد فرصت‌های توانمندسازی والدین با ارائه شیوه متفاوتی از آموزش در بیمارستان، میزان اضطراب و تنش مادران دارای نوزاد نارس را کاهش و میزان مشارکت آنان را افزایش می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Study of the impacts of rehabilitation program on mothers with premature hospitalized infants

نویسندگان [English]

  • Soheila Jafari Mianaei
  • Fatemeh Alaei Karahroudi
  • Maryam Rasouli

چکیده [English]

Introduction:
Mothers who have premature infants experience higher levels of anxiety and tension. This affects the relation of mother to the infant and bears on negative developmental consequences for future. Besides its physical and psychological impacts, anxiety and tension impedes the prompt and suitable relationship between the mother and baby and also defers mother’s attendance to the care of infant. This will have negative consequences for infant’s developmental processes.
Materials and Methods:
This is a clinical trial implemented on 90 mothers with a premature infant divided into intervention and control groups. The program for creating parental rehabilitative opportunities is a step by step program through which mothers are given necessary information regarding premature infant and the infants care unit by tapes, illustrated books and also workbooks. The level of mothers’ tension and anxiety was measures three times with intervals of 2-4 days.
Results:
The amount of anxiety and tension in the two groups did not show a significant difference, but the mothers’ anxiety and tension in intervention group reduced in each step (P < 0.001). The level of mothers’ participation was also higher in the intervention group (P < 0.001).
Conclusion:
The program for creating parental rehabilitative opportunities reduces the amount of mothers’ tension and anxiety and increases their level of participation

کلیدواژه‌ها [English]

  • Psychological Criteria
  • Random Clinical Trial
  • Participation
  • Parents
  • Premature Infant