دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جهرم در مورد رعایت اخلاق حرفه ای اساتید در حوزه ی بالینی

نویسندگان

چکیده

چکیده
مقدمه: محیط های بالینی در دانشگاه های علوم پزشکی، نقش مهمی در جهت تربیت افراد و توسعه ی جامعه ایفا می کنند. رعایت اخلاق حرفه ای اساتید به خاطر تأثیر گذاری شگرف بر دانشجویان از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین هدف این پژوهش بررسی دیدگاه دانشجویان در مورد وضعیت اخلاق حرفه ای اساتید در حوزه ی بالینی می باشد.
مواد و روش ها: در این پژوهش توصیفی- مقطعی، تعداد 142 نفر از دانشجویان سال سوم و چهارم دانشکده پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم به روش سرشماری وارد تحقیق شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای استاندارد که روایی و پایایی آن تأیید شده بود (r=0.75 ( و حاوی دو بخش ؛ اطلاعات دموگرافیک و مرتبط با اخلاق حرفه ای اساتید در حوزه ی بالینی با مقیاس سه درجه ای لیکرت استفاده گردید. جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی- استنباطی استفاده شد.
یافته ها: بیش از نیمی از دانشجویان (6/55٪) صلاحیت و شایستگی همه ی اساتید را به عنوان مربی بالینی را در حد قابل قبول ارزیابی نمودند. دانشجویان توانمندی اساتید خود را در دلسوزی و همدردی با بیمار (5/77٪)، احترام به همکار (1/76٪) و قابلیت اعتماد و احساس مسئولیت در برابر بیمار (6/74٪)، قابل قبول ارزیابی کردند اما آنها توانمندی اساتید خود را در مورد دلسوزی و همدردی با دانشجو (7/62٪) ، انتقادپذیری (7/66٪) و قوه ی ابتکار و ابداع در مراقبت از بیماران مختلف(4/44٪) غیر قابل قبول ارزیابی نمودند.
نتیجه گیری: با توجه به سطح نامطلوب رعایت اخلاق حرفه ای اساتید در حوزه ی بالینی، به نظر می رسد که دوره های بازآموزی مستمر و مداوم در زمینه ی رعایت اخلاق حرفه ای برای اساتید بالینی باید مد نظر مسئولان مربوط قرار گیرد.
کلی

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Perspective of students about professional ethics compliance of clinical instructors in Jahrom University of Medical Sciences

چکیده [English]

Abstract
Background: Clinical environments in medical universities have an important role for the training and development of the society. Professors' professional ethics because of the tremendous effect on students is very important. The purpose of this study was to Survey students’ viewpoint about status of professors’ professional ethics at the bedside.
Materials and Methods: In this cross-sectional study, 142 third and fourth year students of nursing and para-medical faculty of Jahrom University of Medical Science by census method were included. Data gathered with valid and reliable researcher made questionnaire including demographic and professors’ professional ethics at the bedside questions based on A Likert scale. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics.
Results: More than half of the students (55.6%) were assessed competence of professors as a clinical instructor at an acceptable level. Students assessed professors ability in sympathy and compassion with the patient (77.5%), respect to colleagues (76.1%) and reliability and responsibility for patient (74%), acceptable. But their professors' ability about compassion and sympathy with students (62.7%), criticism (66.7%) and the ingenuity and innovation in the care of individual patients (44.4%) were evaluated unacceptable.
Conclusions: Since the professional ethics of professors in some topics of professional ethics is not desirable, it is recommended that in addition to hold continuous education programs in the field of professional ethics for clinical teachers, the root causes of non-compliance with some of the criteria are examined.
Key words: Professional Ethics, Clinical teachers, Students

کلیدواژه‌ها [English]

  • Professional Ethics
  • Clinical teachers
  • students