تأثیر ارزیابی هم گروهی بر یادگیری دانشجویان پرستاری در اتاق عمل : گزارش کوتاه

نویسندگان

چکیده

مقدمه: ارزیابی همتایان روشی است که در آن، دانشجو هم کلاسی خود را ارزیابی می‌کند. صاحبنظران استفاده از این روش را توصیه می‌کنند. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر روش ارزیابی هم گروهی بر میزان یادگیری دانشجویان پرستاری در اتاق عمل انجام شد. روش کار: در این پژوهش نیمه تجربی 30 نفر از دانشجویان مقطع کارورزی اتاق عمل به طور تصادفی ساده در دو گروه (ارزیابی توسط هم گروهی و مربی) و کنترل (ارزیابی توسط مربی) قرار گرفتند. بررسی توسط پرسشنامه انجام شد که روایی آن توسط اساتید تأیید شده بود. در نهایت با استفاده از آزمون‌های تی‌تست در نرم‌افزار SPSS13 داده های دو گروه با هم مقایسه شد. یافته ها : مقایسه‌ی میانگین نمرات حاصل از ارزیابی هم کلاسی با مربی تفاوت معنا‌داری را نشان نداد (43/0=t، 08/0p<، 25/1±50/18 vs 75/0±19). گروه ارزیابی شونده توسط مربی و هم گروهی (25/1±5/18)نمره ی بیشتری نسبت به گروه کنترل (50/1±25/18) کسب کردند، البته این یافته‌ از نظر آماری معنا‌دار نبود. نتیجه‌گیری: هر چند به نظر می‌رسد ارزیابی هم گروهی تأثیر معنا‌داری در نمره ی نهایی ندارد، اما با توجه به تشابه نمره ی ارزیابی هم کلاسی و مربی به نظر می‌رسد ارزیابی یک دانشجو از هم گروهی خود می‌تواند معیار قابل اعتمادی در ارزیابی دانشجویان باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The impact of cooperative assessment on nursing students' learning in the operation room: concise report

چکیده [English]

Introduction: Peer evaluation is a method in which students evaluate their classmates. Experts recommend using this method. This study was conducted with the aim of evaluating the effect of cooperative assessment method on nursing students' learning in the operation room. Materials and Methods: In this quasi-experimental study, 30 operation room internship students were randomly classified into two groups of sample (assessment by the team member and instructor) and control (assessment by the instructor). Evaluation was performed by the check list and its validity was confirmed by instructors. Finally, data were compared between the two groups using t test and SPSS 13 software. Results: Comparing the mean scores resulting from classmate assessment and that of the instructor showed no significant difference (t= 0.43, p <0.08, 18.50±1.25 vs. 19±0.75). The group assessed by the instructor and the team member (18.5±1.25) has acquired higher scores compared with the control group (18.25±1.50). However, this finding was not statistically significant. Conclusion: Although it seems that the classmate assessment has no significant effect on the final score, considering the similarity between classmate’s assessment scores and those of the instructor, it seems that the student’s assessment of his team member can be a reliable measure in the evaluation of students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Team member Evaluation
  • learning
  • Nursing Students
  • Operating Room Students