بررسی تاثیر آموزش به شیوه کاوشگری بر مهارت های عملکردی دانشجویان پرستاری در محیط های بالین

نویسندگان

چکیده

نویسندگان:

 1،1، 2،  1،3



1- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران

2- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

3- گروه آمار، کمیته تحقیقات تیروئید، دانشگاه علوم پزشکی اراک ، اراک، ایران




Journal of Education and Ethics in Nursing, Volume 4, Number 3, Fall 2015





چکیده:

مقدمه: با توجه به روند روبه رشد پیچیدگی های مراقبت های بهداشتی نیاز به استفاده از روشهایی است که توانایی تفکر انتقادی، تصمیم گیری و حل مشکلات را در پرستاران ارتقاء دهد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش به شیوه کاوشگری بر رضایتمندی و مهارتهای عملکردی دانشجویان پرستاری در محیط های بالین انجام شد.

روش کار: این کارآزمایی بالینی در سال 93 در بخش ICU، بیمارستان ولیعصر اراک انجام شد. تعداد 40 دانشجوی عرصه پرستاری که به روش سرشماری انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه 20 نفره تقسیم شدند. پس از اجرای پیش آزمون دانشجویان گروه کنترل به روش معمول(سنتی) و گروه مداخله به روش کاوشگری به مدت 10 روز تحت آموزش قرار گرفتند. در پایان کارآموزی از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. در نهایت داده ها با آزمون آماری تی مستقل و تی زوجی و کای اسکوئر و با استفاده از نرم افزار SPSS.V16 تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها:  نتایج نشان داد، که قبل از انجام مداخله بین دو گروه در مهارتهای بالینی اختلاف معناداری وجود نداشت. اما بعد از انجام مداخله نمرات گروه مداخله در حیطه مهارتهای بالینی شامل تهیه نمونه خون شریانی(0001/0 (P=، اتصال به ونتیلاتور(0001/0 (P=، ساکشن (0001/0 (P=، تغذیه از طریق لوله غذایی(001/0 (P=، و مراقبت از پوست(001/0 (P=، به طور معناداری بالاتر از گروه کنترل بود. امتیازات رضایتمندی گروه مداخله با میانگین تغییرات 75/12± 76/16 به طور معناداری بالاتر از گروه کنترل با میانگین تغییرات 51/7±06/10 بود(042/0 .(P= 

نتیجه گیری: شیوه آموزشی کاوشگری نسبت به روش معمول باعث افزایش مهارتهای بالینی و رضایتمندی دانشجویان پرستاری می گردد. لذا به نظر می رسد، که این روش آموزشی برای آموزش استدلال بالینی و رویه های عملی روشی موثر و مفید باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The effect of inquiry-based training on nursing students' operational skills in clinical settings

چکیده [English]

 



Introduction:

Due to the growing complexities of health care, the use of methods that improve the ability to think critically, decision-making and problem-solving in nursing is mandatory. This study aimed to determine the effect of inquiry-based learning on students' performance skills, satisfaction and clinical environments. This study was carried out with the aim of determining the effect of inquiry-based teaching on students' operational skills and satisfaction in clinical environments.

Materials and Methods: 

This clinical trial was conducted in the ICU unit of Valie Asr hospital of Arak in 2014. A total of 40 nursing students were selected through census method and randomly divided into two 20-member groups. After the pre-test, students in the control group and those in the intervention group received conventional (traditional) and inquiry-based training for 10 days, respectively. At the end of training, both groups took post-test. Finally, independent and paired-t and chi-square tests and using SPSS.V16 software were analyzed. 

Results:

The results showed that there was no significant difference between the two groups in clinical skills prior to training. But after the intervention, the intervention group scores in the areas of clinical skills such as arterial blood sample preparation (P=0.0001), connection to ventilator (P =0.0001), suction (P =0.0001), tube feeding stuffs (P =0.001) and skin care (P =0.001) were significantly higher than in the control group. Satisfaction points in the intervention group with a mean of 12/75±16/76 was significantly higher than those of the control group with a mean of 7/51 ± 10/06 was (P=0.042).

Conclusion:

Inquiry-based training, compared to the usual method, leads to an improvement in clinical skills and the satisfaction of nursing students. Hence, it seems that this educational method is effective and beneficent for teaching clinical reasoning and practical procedures.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Inquiry-Based Training
  • Satisfaction
  • Clinical Skills
  • Nursing Students