دانشجویان علوم پزشکی در برنامه آموزشی دوران بحران کرونا از آموزش چه می خواهند؟ بیان انتظارات و راهکارهای دانشجویان

نویسندگان

1 دانشیارگروه آموزش پزشکی، مدیر گروه آموزش مجازی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم،ایران

2 استادیار، مرکز تحقیقات بیماری های غیر واگیر، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران

3 مربی، مرکز تحقیقات مولفه های اجتماعی نظام سلامت، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران

چکیده

مقدمه: با شیوع بیماری کرونا ویروس جدید، ابعاد مختلف زندگی انسان تحت تاثیر قرار گرفته است. دانشجویان رشته‌ های علوم پزشکی که در آینده‌ ای نه چندان دور باید به عنوان کادر درمان نظام سلامت خدمت کنند، نیاز مبرمی به دریافت آموزش های کیفی مناسب دارند. فاصله‌ گذاری اجتماعی باعث شده است که شیوه آموزش بخش بزرگی از دروس این دانشجویان به روش مجازی تغییر شکل پیدا کند. برای اطمینان از کیفیت مناسب آموزش در دوره پاندمی، تعیین دقیق چالش‌ ها و نیازهای دانشجویان رشته‌ های علوم پزشکی اهمیت بالایی می‌ یابد که در این مطالعه به بررسی آن به صورت کیفی پرداخته شد.
روش کار: این پژوهش یک تحقیق کیفی-تحلیلی است که بر روی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جهرم و با هدف بررسی درک و درخواست دانشجویان از ابعاد مختلف اموزش مجازی انجام گردید. پس از جمع‌ آوری اطلاعات دانشجویان رشته‌های مختلف به وسیله سوال باز پاسخ در سامانه نوید و شبکه‌ های اجتماعی (واتساب)، نتایج مورد تحلیل کیفی قرار گرفت.
یافته‌ ها: در تحقیق حاصر تعداد 550 دانشجوی رشته‌های مختلف علوم پزشکی در گروه‌ ها و مقاطع  شرکت کردند. از تجزیه و تحلیل
داده‌ های به دست امده ، 5 بخش مختلف مشخص گردید. در بررسی بعد مزایای بیان شده توسط دانشجویان، 11 مورد با موضوعیت کلی رضایت از نحوه دسترسی آسان به مطالب شناسایی شد. در بررسی بعد معایب بیان شده توسط دانشجویان، 19 مورد بیان شد که غالبا مربوط به مشکلات ناشی از نبود زیرساخت تکنولوژی و حجم مطالب یا کمبود وقت دانشجویان بود. تقاضای دانشجویان جهت بهبود کیفی محتوای آموزشی دارای 20 پیشنهاد مختلف بود که نیازها و چالش‌های دانشجویان را مشخص کرد. سبک‌ های یادگیری دانشجویان در ایام قرنطینه نیز دارای 8 مورد بود که تنوع دیده شده در گویه‌ های آن نیاز به اختصاصی‌ سازی آموزش بر اساس سبک یادگیری دانشجو را گوش زد می‌کند. بررسی ابعاد روانشناختی تجربه شده در آموزش در دوره کرونا منجر به شناسایی 8  بعد منفی و 6 مورد از ابعاد مثبت گردید.
نتیجه گیری: پژوهش حاضر با شناسایی نقاط قوت و چالش های آموزش الکترونیک، در دوران پاندمی کرونا ویروس به دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی جهرم کمک کرد که در این راستا برنامه ریزی مناسبی در جهت یادگیری و آموزش دانشجویان صورت گیرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

What do medical students want to learn in the Corona Crisis Curriculum? Expressing Students' Expectations and Strategies

نویسندگان [English]

  • Leili Mosalanezhad 1
  • Shekofeh Atashpoor 2
  • Navid Kalani 3

1 Associate Professor, Department of Medical Education, Director of Virtual Education, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran

2 Assistant Professor, Research Center for Noncommunicable Diseases , Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran

3 Instructor, Research Center for Social Determinants of Health ,,Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran

چکیده [English]

Introduction: With the outbreak of new coronavirus disease, various aspects of human life have been affected. Medical students who are to serve as health care professionals in the not-so-far future are in dire need of adequate-quality education. Social distancing has transformed the teaching method of a large part of these students' courses to a virtual way. To ensure the appropriate quality of education in the pandemic course, it is important to accurately determine the challenges and needs of medical students, which was studied qualitatively in this study.
Materials and Methods: This is a qualitative-analytical study that was conducted on students of Jahrom University of Medical Sciences with the aim of examining students' perceptions and requests of different dimensions of virtual
education. After collecting information of students of different fields by open-ended question and answer in Navid system and social networks (WhatsApp), the results were qualitatively analyzed.
Results: In the present study, 550 students of different fields of medical sciences participated in groups and stages. From the analysis of the obtained data, 5 different sections were identified. In the dimension study of the benefits expressed by the students, 11 cases were identified with the general theme of satisfaction with the easy access to the content. In the study of the disadvantages expressed by students, 19 cases were mentioned, which were often related to problems due to lack of technology infrastructure and volume of content or lack of students' time. Students' demand for quality improvement of educational content had 20 different requests that identified the needs and challenges of students.
Students' learning styles during the quarantine period also had 8 cases in which the diversity seen in its items shows the need to customize education based on the student's learning style. Examination of the psychological dimensions experienced in education in the corona course led to the identification of 8 negative dimensions and 6 positive dimensions.
Conclusion: The present study helped students at Jahrom University of Medical Sciences by identifying the strengths
and challenges of e-learning during the corona virus pandemic.

کلیدواژه‌ها [English]

  • New coronavirus
  • Medical education
  • virtual education
  • Medical Sciences